Wędrując z plecakiem, do Schroniska najprościej trafić od strony przystanku PKS Smolnik. Odległość od przystanku do Schroniska to około 5 km, więc idzie się ponad godzinę. Do przemierzenia są ponad trzy kilometry drogi asfaltowej w Smolniku, biegnącej dnem doliny Osławy (zobacz zdjęcie wykonane spod Schroniska w odwrotnym kierunku - ku centrum Smolnika i przystankowi PKS).

Instrukcja dojścia wygląda jak następuje...

Od przystanku PKS Smolnik, nieopodal którego krzyżują się szlak niebieski z pętlą bieszczadzką (drogą 897), należy podążać za znakami żółto-czarnymi i jedyną drogą przez Smolnik, obecnie w całości pokrytą asfaltem. Po drodze mija się:

• dwa wąskie drewniane mostki
  • ok. 500 m dalej po lewej jedyny sklep w Smolniku (czynny od 08 do 17, latem dłużej, a w niedzielę od 11:30 do 15:00),
  • ok. 700 m dalej drewnianą chyżę krytą gontem po lewej stronie,
  • ok. 200 m dalej po prawej nad okolicą góruje cerkiew,
  • ok. 400 m dalej po lewej szkoła "tysiąclatka", przed którą zlokalizowane jest boisko do piłki nożnej i siatkowej,

po czym jakieś 500 m za szkołą na niewielkim wzniesieniu na drzewie po lewej stronie widać pierwszy drogowskaz do Schroniska. Przy nim trzeba pożegnać się z asfaltem, skręcając w prawo do placu / polany często zamieniającej się w skład drewna, gdzie też niektórzy kierowcy zmierzający do Schroniska pozostawiają auta. Nad polaną w trawach po lewej stronie stoi krzyż, upamiętniający śmiertelną ofiarę zjazdu tą drogą wiele lat temu... Stąd droga do Schroniska odbija ze składu w lewo ostro pod górę, potem łagodnie zakręcając ku wschodowi, a po około 500 metrach podejścia odbija o 90 stopni w lewo od skraju lasu, aby widokowym półkilometrowym trawersem wyprowadzić pod budynek Schroniska.

Więcej informacji na temat tej najkrótszej drogi dojścia ze Smolnika do Schroniska, zwanej "krótką drogą", wraz ze zdjęciami można znaleźć w opisie tej drogi dla kierowców, nieco dodatkowych informacji jest też w sekcji dla rowerzystów.